Hi! Ik ben Jelena de founder en creative director van Adore Agency en ik neem jullie mee in de wondere wereld van PR, marketing en (personal)branding. Deze week op mijn radar? Personal branding. Ik beschouw mezelf sinds day one als merk, ik weet inmiddels wat mij uniek maakt en op die manier onderscheid ik mezelf van anderen in de business.
First things first: wat is personal branding?
Je ziet en leest het tegenwoordig steeds vaker: presenteer jezelf als een merk. Maar hoe dan, hoor ik je denken. Personal branding is kort gezegd jezelf als merk presenteren aan anderen, waarbij je positieve beelden en associaties oproept. Je gebruikt je persoonlijkheid, kennis en ervaring om je te onderscheiden van anderen. Je laat je werkgever of klanten zien wie je bent én waar je voor staat (in my case is dat onder andere women empowerment en PR van lifestyle merken, maar ook kwaliteit boven kwantiteit). Wat je hiermee wilt bereiken is dat mensen in de branche en in je netwerk jou als dé oplossing voor hun probleem zien. ‘JA Jelena of Adore Agency, die moeten we hebben!’
Ken jezelf, better yet: wees jezelf
Personal branding begint en valt of staat met zelfkennis. Zelfonderzoek biedt dan ook inzicht en uitkomst. Je moet immers duidelijk voor ogen hebben wat je zakelijk en privé wil bereiken en wat je levensdoel is. Je moet weten wat je in je mars hebt en wat je leuk vindt. Waar heb je passie voor? En waar heb je een hekel aan? Schrijf dat voor jezelf op en erken deze punten ook. There is no good or bad ☺
ADORE AGENCY
Ik richtte mijn bedrijf in 2017 op onder de naam MISSJagency. Tijdens corona kwam ik erachter dat deze naam te beperkt was en heel erg aan MISSJ ofwel mij gekoppeld was. Tijdens corona bedacht ik dat het veel leuker zou zijn om een andere overkoepelende naam te bedenken die beter zou aansluiten en zo ontstond Adore Agency, een PR- en activatiebureau voor lifestyle merken.
Keep it real
Personal branding is het vinden van je kracht, van hetgeen dat je uniek maakt en het uitdragen daarvan. Denk je te weten wie je bent en wat je wilt? Een swot-analyse (deze tool is ook perfect om jouw carrièremogelijkheden in kaart te brengen) maakt alles inzichtelijk. Plus: een elevator pitch, door in een paar zinnen duidelijk te maken wie je bent en waar je voor staat, is een goede manier om je zelfkennis te testen. Uitproberen! En als je het zelf goed weet, kun je het ook heel makkelijk aan anderen vertellen. Als men mij vraagt, wat doe jij eigenlijk; zeg ik altijd het volgende. Ik help merken om beter zichtbaar te worden en hun merk en product bekendheid te vergroten. Als ze dan verder vragen. Vertel ik welke tools ik hiervoor gebruik, nml, storytelling, PR en activaties.
Het ABC van personal branding
Als je weet wat je eigen merk, zet je merk in de markt aan de hand van onderstaande ABC:
Apart: durf ander te zijn, je moet je onderscheiden van de rest
Betrouwbaar: doe wat je zegt (en beloofd), mensen moeten op je kunnen bouwen
Congruent: alle onderdelen van je merk moeten congruent zijn, creëer geloofwaardigheid
Tot slot: door jezelf als duidelijk merk aan te bieden creëer je je eigen markt en je eigen mogelijkheden… En dat wil je! Nu, maar ook zeker in de toekomst. Sky is not the limit, it’s only the view!